Kurator og kunstner Steffen Håndlykken anbefaler sine favoritter
Kurator og kunstner Steffen Håndlykken anbefaler sine favoritter til Oslo Opens publikum!

Mikael Øye Hegnar
Jeg har fulgt maleriene til Mikael Øye Hegnar gjennom byen fra Prindsen i Storgata via Konghellegata og Solvang kolonihager til deres nåværende hjem på Lilleborg, i den praktfulle atelierbygningen som også huser Irma Salo Jæger og Muralverkstedet. Bygget er en utsøkt innramming, men husk at reisen er mer enn bestemmelsesstedet.
Viel Bjerkeset Andersen
Atelieret til Viel Bjerkeset Andersen med sine mange modeller og materialprøver, arkitektur- og skulpturfragmenter, bøker og grønne planter, svarer heller til benevnelsen studio. En luftig utsikt over Akerselva mot Grønland minner besøkende på at de ikke med et trylleslag er transportert til tjukkeste Brooklyn.
Stian Eide Kluge
Som makkere i visningsstedet 1857 har Stian Eide Kluge og jeg fungert som komplementære hjernehalvdeler gjennom et tiår. Foruten de mange skjellsettende kunstopplevelsene er det virkelige monumentet over vårt samarbeid en helstøpt kafferutine som denne helgen kan bli publikum til del.
Hils fra meg!
Ida Madsen Følling
Etter at Oslo fant på å promotere seg selv som “Fjordbyen” har havnepromenaden år for år blitt merkeligere og mer overdådig. Likevel kan ingenting måle seg med eventyrslottet i Pipervika, som engang visstnok skal ha gått under det alt for prosaiske navnet “Brunosten.” I løpet av første halvdel av forrige århundre ble den kollektive bevisstheten fiksert i veggene i form av pigmenter, og man kan fortsatt finne byens politiske ledelse flakkende i gangene. Monumentet er kronet med tre atelierer i det vestre tårnet, og min anbefaling er et besøk hos Ida Madsen Følling som holder hus i ett av dem.
Besøk Idas atelier her.
Du finner kunstnernes profiler på osloopen.no og atelier.as
Steffen Håndlykken (f. 1981) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, hvor han var del av den siste gruppen studenter som gikk ut fra Institutt for Farge. I 2010 startet han sammen med Stian Eide Kluge visningsstedet 1857, som viste unge, internasjonale kunstnere i egne lokaler på Grønland i Oslo, og andre steder, frem til 2019. Han var kurator for Norsk Skulpturbiennale 2017 på Vigelandmuseet og har levert tekster til Kunstkritikk og Billedkunst.