26.—27. april

Sarah Sikorie får kunstneropphold på Oslo Open

Kunstner og arkeolog Sarah Sikorie (she/they, 1991, Danmark) er valgt ut til årets Oslo Closed kunstnerresidens på Oslo Opens kontor i Anatomigården.

Fra 15. juni til 15. oktober vil hun ha arbeidsplass i et av Oslos eldste bygg, og hun skal bruke oppholdet til å ferdigstille kunstprosjektet The Devil Can’t Sing.

13 juni 2025
En silhuett av en person med en hornformet hatt, mot en bakgrunn av lyse skyer.
Sarah Sikorie jobber med arkitektur, skulptur og performance. Foto: Pablo Jordan

Et tydelig og klart prosjekt

– Sarah kom inn med et tydelig og klart prosjekt og det eneste hun manglet var et sted til å gjøre de siste delene, sier Frida Rusnak, jurymedlem og daglig leder i Oslo Open.

Prosjektet undersøker myter og vokaltradisjoner knyttet til seterdrift. Seterkulturen er en kvinneledet jordbruksform med røtter tilbake til jernalderen, og ble nylig del av UNESCOs liste over immateriell kulturarv. Sikorie tar utgangspunkt i denne rike tradisjonen for å belyse alternative historiske narrativer, der kvinner og ikke-menneskelige aktører spiller sentrale roller.

Sikorie bidrar med kunnskap om kulokk, en vokal tradisjon brukt til å kommunisere med dyr over lange avstander, som hun har studert og praktisert gjennom opphold på norske setre. Hun samarbeider også med musikeren Zirenia, som arbeider med den meksikanse musikktradisjonen Son Jarocho. Begge uttrykk stammer fra bondesamfunn og har på ulike tidspunkt gitt kvinner rom for autonomi og uttrykksfrihet. Sammen med et voksende nettverk av fagfolk og tradisjonsbærere bygger de et arkiv over disse to tradisjonene og deres berøringspunkter.

– Ut fra dette utvikler vi kostymer og rekvisitter som aktiveres i performative ritualer, som flettes sammen i filmen vi jobber mot. Atelieret på Anatomigården vil gjøre det mulig å ferdigstille produksjonen av dette og arbeidemed klipp og etterarbeid, sier Sikorie.

Sikories praksis befinner seg i skjæringspunktet mellom arkeologi, skulptur og performance, med et særlig blikk for jordbrukets glemte historier. I dette prosjektet rekonstruerer hun fortellinger som gir rom for andre livsformer enn dem som dominerer dagens forståelse av natur, kjønn og identitet. Sikorie har tidligere stilt ut ved blant annet Galleri F15 (NO), Centro Negra (ES) og Kh7artspace (DK), og driver den nomadiske utstillingsplattformen Vandrestaven.

En selfie av kunstneren som holder et løsskjegg foran haka.
Sikorie har over lengre tid undersøkt norsk seterkultur.

Første kunstneropphold i Oslo Opens lokaler

Den åpne utlysningen for kunstneroppholdet Oslo Closed mottok 36 søknader. Juryen har bestått av Mimmi Mattila, kunstner og prosjektkoordinator for Oslo Open, Sisse Lee, kunstner og styremedlem i Oslo Open, og Frida Rusnak, kurator, kunsthistoriker og daglig leder. De har lagt vekt på å tilby plassen til noen som ikke allerede har et atelier, som har en tydelig plan for hva de vil bruke oppholdet til og som kan begrunne hvorfor dette er viktig for dem akkurat nå.

– Vi ser at oppholdet kan ha en positiv effekt for Sarah på dette tidspunktet i karrieren og for prosjektet hun er i gang med. Vi synes også det er fint at hun kan bruke lokalet til å jobbe med en samarbeidspartner, sier Rusnak.

Det var viktig for juryen at typen produksjon er egnet både til stedet og til den korte tidsrammen på fire måneder. Flere av kunstnere som søkte har først og fremst behov for et fast arbeidssted.

– Ett prosjekt løser ikke den store mangelen på atelierer i Oslo. Men vi vil bruke lavsesongen, når vi selv ikke er på jobb, til noe positivt for kunstnerne. Det er også en oppfording til flere kunstinstitusjoner om å dele på ressursene, sier Rusnak.

Sarah Sikorie er tydelig på hva kunstneroppholdet betyr for henne:

– Det er en enorm forskjell å kunne jobbe i et rom dedikert til kunstnerisk produksjon, fremfor i stua hjemme.

Hun lover likevel ateliernaboene at hun ikke vil praktisere kulokk i arbeidstiden.

Ølboller med fantasifulle fuglehoder og stjerter står utover gulvet.
Ølboller fra et av Sikories seneste kunstprosjekter. Foto: Janosh Heydorn