Elin Mack har bakgrunn som keramiker med diplom fra SHKS og designer med MA fra KHiO.
En rød tråd gjennom Elins kunstnerskap er fascinasjon for og bruk av bokstaver, tegn og skrift. Det kan være i form av kalligrafiske arbeider, collage basert på nedrevne plakater, eller fotografi av skrift og farger på gatevegger. Elin er interessert i det fysiske og taktile ved skriveprosessen, noe som føles stadig mer relevant nå som håndskriften er i ferd med å forsvinne. De kalligrafiske arbeidene er en øvelse i konsentrasjon og tilstedeværelse, og i å være ett med kroppen, armen og håndens bevegelse.
Under korona og lockdown tok Elin fram leiren igjen, og arbeider for tiden med porselen og steingods med kalligrafiske motiver.
Deler av det feministiske installasjonsverket Prosjekt Subjekt blir vist på Oslo Open.
Prosjektet består av 40 kroppsavtrykk i full størrelse av 40 kvinner mellom 20 og 97 år, trykket på lakener i formatet 220 × 140 cm. Kvinnene har kommet til Elins atelier, kledd av seg, latt seg dekke med akrylmaling, og gitt sine avtrykk. Trykkene henger samlet, men fritt i rommet, og fremstår som en «kvinnehær». Verket begynte som et feministisk motsvar til til Yves Kleins berømte verk Anthropometries, men utviklet seg raskt til et #metoo-prosjekt basert på kunstnerens egen og deltagerne/ modellenes historier. Mange beskriver en opplevelse av å uttrykke en kvinnekraft, og av å kunne kle seg naken uten følelsen av å være et objekt. Derav prosjektnavnet. Hvert kvinneportrett kan sees som en personlig ytring, dels fra kunstneren, dels fra kvinnene som velger å blottstille seg. Prosjekt Subjekt er et pågående prosjekt og verket har vært vist på Sagene i Oslo, Galleri KIT i Trondheim og i Mimosa House i London. I år er prosjektet vist på Arbeidersamfunnets plass i Oslo på Kvinnedagen 8. mars og vises i sommer i Seljord Kunstforening.
kalligrafi, maleri, keramikk, collage